Hvordan vi økte den organiske trafikken med 1505% på 6 måneder

Dersom man har laget en god SEO-strategi vil man over tid kunne se voldsomme økninger i organisk trafikk. I enkelte bransjer er det veldig mange som søker rundt, men det er ikke alltid så lett å rangere høyt nok til å plukke opp søkene.

Ingen SEO-prosjekter er like, og man kan ikke alltid garantere at en kunde skal rangere helt på toppen på søkeordene de selv vil, men i dette tilfellet ble resultatet veldig bra.

Slik var prosessen

1. Rette opp i tekniske feil

Denne kunden hadde en nettside fra før av og de hadde et veldig bra domene, men det var mange tekniske feil som holdt dem tilbake. Det første steget ble derfor å rydde opp i det tekniske. Vi “crawlet” nettsiden med et verktøy som heter “Screaming Frog” og satt i gang med å rette opp i feilene.

2. Oppdatere gammelt innhold

Det var mye innhold på siden fra før av, men det aller meste var gammelt og hadde masse feilinformasjon. Vi satt derfor i gang med å kartlegge alle gamle artikler og gjorde research for å sørge for at informasjonen var riktig. Etter at informasjonen var riktig gikk vi også over for å omstrukturere innholdet og la til mer tekst sånn at det gikk overens med intensjonen til de som kom fra Google.

3. Lenkebygging

En SEO-strategi er ikke komplett før man har en plan for hvordan man skal bygge lenker. Denne nettsiden hadde en god del autoritet fra før av, men også mange dårlige lenker. Disse fjernet vi med Google Disavow Tool og sørget for at det kun var gode lenker som var igjen.

4. Innholdsplan

Denne kunden var i en bransje hvor det var utrolig mye innhold som kunne skrives. Derfor lagde vi en plan for mange måneder frem i tid for å kartlegge alt innholdet som måtte ut. Kunden hadde også et stort budsjett som gjorde det lett å publisere veldig mye innhold, noe som viste seg å være en god investering.