Hvordan vi fikk organisk trafikk etter kun 1 uke i en bransje med mye konkurranse

I mange tilfeller kan det ta flere måneder før man ser resultater av SEO. Jo mer konkurranse det er i nisjen, jo lenger tid til det ta å se resultater.

Det finnes riktig nok måter for å se resultater raskt, og det er dette vi gjorde med kunden vår. Lager man en god SEO-strategi blir veien til trafikk mye kortere enn den ellers ville vært.

Slik var prosessen

1. Topical Map og innholdsproduksjon

I planleggingsfasen gjorde vi klart et såklart “topical map” hvor vi planla hele strukturen på nettsiden og akkurat hva slags innhold som vi kom til å trenge. Etter vi hadde planlagt alt var det på tide å sette Thomas i gang med å skrive innholdet, mens resten av teamet jobbet videre med nettsiden og lenkebygging.

2. Strategi for lenker

Selv om Google liker å si at lenker ikke er en faktor som påvirker rangering, så mener vi i Liip at det rett og slett bare er tull. Lenker er ekstremt viktig, og derfor la vi en plan for hvordan vi kunne få lenker, samt hvilke lenker vi skulle ha når vi lanserte siden. 

3. Utvikling og on-page SEO

En rask og brukervennlig nettside er veldig viktig for SEO. Derfor brukte vi mye tid på å designe en nettside som passer perfekt til bransjen og som vil engasjere de besøkende. 

Etter selve designet var klart var det på tide å utvikle siden og implementere diverse teknikker innen on-page SEO.

Når hele siden var klar gikk vi over for å se på den tekniske delen av SEO. Her kom blant annet XM-sitemaps og schema markup inn i bildet.

4. Lansering

Noe som er veldig undervurdert innen SEO er å ikke lansere noe som er halvferdig. Ofte tenker man at bare burde la nettsiden indekseres før den er helt ferdig, men dette er helt feil. Noe av det viktigste man gjør er å sørge for at alt er 100% klart før man lar Google komme på besøk.

Hvis nettsiden er et eneste stort rot når Google først tar turen innom så vil de stemple den som dårlig og derfor bruke lenger tid før de kommer innom igjen.